Robotbiler i ørkenrace

Ingeniører og robot-entusiaster arbejder lige nu på højtryk for at bygge selvkørende robotter, som skal deltage i et væddeløb på en 400 kilometer lang strækning fra Los Angeles til Las Vegas.

Indhold

Selvkørende robotter, der kæmper om at komme først gennem ørkenen fra Los Angeles til Las Vegas, lyder måske mest som en scene i en science fiction-film, men til næste år bliver det til virkelighed. Der er endda en million dollar på højkant.

Den utraditionelle konkurrence mellem robotbilerne er arrangeret af Defence Advanced Research Project Agency, der er en afdeling under det amerikanske Forsvarsministerium, og har fået navnet http://www.darpa.mil/grandchallenge/index.htm" TARGET="_blank">The Grand Challenge.

Udfordringerne bliver der med garanti nok af, for ikke alene skal køretøjerne være hundrede procent selvkørende - det vil sige, at de ikke må styres af noget levende væsen - de skal også ud på en meget barsk rute, der både byder på vandhuller, mudder, pigtråd, sand, bjerge og mindst et sted på ruten, hvor GPS-navigationssystemet ikke fungerer.

Baggrunden for The Grand Challenge er da også alvorlig nok. Det er det amerikanske forsvarsministerium, der har fået ideen, fordi man mener, at ubemandede køretøjer bliver en vigtig del af fremtidens militær.

Med The Grand Challenge håber Forsvarsministeriet at trække nye, innovative kræfter til netop det område. Der er en præmiesum på en million dollar til den robotbil, der kommer først over målstregen.

Netop for at opnå nye, kreative ideer til, hvordan en ubemandet kampvogn kan se ud, er der ingen specifikke rammer for opbygningen af robotbilerne. Det kan være allerede eksisterende off road-køretøjer, der bliver piftet op til lejligheden, eller helt nye opfindelser bygget til formålet.

Men hvor der ikke stilles særlige krav til opbygningen af bilerne, stilles der til gengæld krav til, hvad de skal præstere, når de først er ude på ruten. De skal kunne gennemføre uden menneskelige indblandning overhovedet og navigere for at kunne følge Challenge-ruten.

Derudover skal de kunne fornemme terrænet, underlaget, forhindringer og de andre deltagere, så de kan tilpasse sig et mudret område og styre uden om konkurrenterne. Samtidig er det vigtigt, at de kan kontrollere hastigheden i forhold til udefrakommende forhindringer.

The Grand Challenge bliver afholdt den 13. marts 2004 og tidsrammen for at komme i mål er på ti timer. Robotbilernes endelige rute bliver først afsløret umiddelbart inden løbet.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S